Eerste weken

21 mei 2022 - Chiclana de la Frontera, Spanje

Een tijdje al niks geschreven... heb hier niet genoeg tijd voor vrij kunnen maken. De eerste week hebben Daphne en ik hier wat dingen ondernomen om alles hier een beetje te verkennen. Ik ben erg verbrand, weer bruin geworden, lekker gezwommen en genoten van het warme weer. Toch voelde het allemaal wel een beetje gek. Alsof de vakantie net te lang duurde haha. Nu zitten we helemaal een andere vibe... namelijk het werken in het ziekenhuis en focussen op de taal.

De collega's in het ziekenhuis zijn allemaal super behulpzaam en hebben echt begrip voor mijn nog niet zo goede Spaans. Ik vind het dan soms ook echt vervelend als ik mensen niet kan begrijpen. Ze herhalen het dan vaak wel, maar daar word ik dan ook niet wijzer van. Gelukkig kunnen ze nog wel een woordje Engels, maar ook dat is lang niet zo goed als dat hier in Nederland. Zoals je misschien al gelezen had... zijn er best wat Duitse en Nederlandse patiënten op de afdeling. Communiceren hiermee is dan een stuk gemakkelijker. Wel weer lastig... mensen denken soms dat ik alles maar kan vertalen.. haha.

Vorige week was er een Duitse vrouw die vond het zo fijn dat ik toch met haar heb kunnen praten. Ze mocht eindelijk naar huis... toen gaf ze mij 5 euro. Toen ze daadwerkelijk vertrok stopte ze nog eens een briefje van 5 in mijn zak. Dat geeft toch nog wel weer een fijn gevoel. Dat je in ieder geval iets kan communiceren met patiënten.

Verder... het is allemaal nog niet zo duidelijk, maar mijn collega's werken ook op de spoedeisende hulp en bij de röntgenfoto foto's, CTI-scannen etc. Daar heb ik ook meegelopen en gekeken hoe ze daar te werk gaan. Ook is er boven op de afdeling een kamer waar patiënten langs komen voor controles voor bijvoorbeeld wonden, controles voorgaand operaties of prikken.

Gisteren heb ik een wond mogen verzorgen na de knie operatie. De mevrouw had nog een drain... deze heb ik er uitgehaald. De drain zat vast met een hechting... deze dus eerst doorgesneden. Later moest ik het vocht/bloed uit de knie drukken. Nog nooit gedaan dus dat was wel leuk. Verder neem ik zelfstandig corona testen af. Heel vaak zijn het buitenlandse mensen. Makkie dus. Ik vind het allemaal super leuk en leerzaam op deze afdeling... praat alle talen door elkaar heen, maar hopelijk leer ik ook snel genoeg de Spaanse taal.

1. Ineke van der Veen:
    21 mei 2022
    Leuk om weer even iets te lezen :-) Had ook graag gelezen hoe de trip naar Spanje toe was geweest maar snap dat er veel tijd in gaat zitten en denkt fat je wel leukere dingen te doen hebt. Wel een beetje verwarrend dat dit verhaal onder Playa del Carmen staat. Veel plezier dit weekend... dikke kuzzz oma
  2. Sarah Mars:
    22 mei 2022
    Klinkt erg leerzaam en gezellig daar…super leuk dat ze je ook allerlei handelingen laten doen! Heel veel plezier nog daar, de tijd zal vast snel voorbij gaan namelijk. Leuk om zo een kiekje van je stage in Spanje te krijgen !